Online Nyelvtanuló
Tréning 1. lecke
Néhány évvel ezelőtt Gordon Dryden
és dr. Jeanette Vos írtak egy könyvet A tanulás forradalma
címmel. A könyv arról szól, hogyan lehet gyorsabban, élvezetesebben,
egyszerűbben és eredményesebben tanulni. Ebben a könyvben szerepel a
tanulás négy pilléres modellje, amit adaptáltam nyelvtanulásra.
Ahhoz, hogy a későbbi leckékben szereplő
technikákat, módszereket eredményesen tudd alkalmazni először meg kell
értened a nyelvtanulás természetes folyamatát. Illetve meg kell
vizsgálnod, hogy a négy alappillér közül melyik stabil és melyik ingatag
a Te esetedben. Ezért az első négy leckének az a célja, hogy lépésről,
lépésre megismerkedj a nyelvtanulás folyamatával és közben feltérképezd
nyelvtanulási problémáid, nehézségeid gyökerét.
1.
Pillér
Önbecsülés, magabiztosság, azaz
személyes fejlődés A tanulási folyamat első
és legfontosabb lépése az önbecsülés és a magabiztosság növelése. Amikor
egy kisgyermek az anyanyelvét tanulja, a szülei szerető, segítő
hozzáállása, támogatása, folyamatos dicsérete segíti őt az egészséges
nyelvi önbizalom kialakításában, így a gyermek egyre magabiztosabb lesz a
nyelv használatában. Az idegen nyelv tanulásánál (bármilyen más
tantárgyról beszélhetnék) azonban valahogyan ez már nem működik. Ciki
hibázni, mert kinevetnek a társaim, vagy a tanárom. Nem beszélve arról,
hogy kultúránkban magabiztosnak lenni szinte illetlenségnek számít.
Önbecsülés,
magabiztosság hiányának jelei:
- Félsz, hogy hibázol, amikor idegen
nyelven beszélsz.
- Félsz megszólalni.
- Ha egy turista megállít, inkább azt mondod tökéletes
kiejtéssel: "I don’t speak English.".
- Írásban szívesebben vizsgázol,
kommunikálsz. Nagyon félsz a szóbeli vizsgáktól, feleléstől,
prezentációktól.
- Úgy érzed, mindenki jobban beszél nálad.
- Társaid
kinevetnek, kigúnyolnak. Tanárod
mérges, ha hibázol. Szóval inkább már meg sem szólalsz az
órán.
- Azt
gondolod, képtelen vagy megtanulni egy idegen nyelvet.
- Nem tudod igazán felmérni a nyelvi
szintedet, nem tudod milyen messze vagy nyelvi célod elérésétől.
Ugye ismerős a
fenti szituációk legalább egy része. Meg kell, hogy nyugtassalak: NEM
VAGY EGYEDÜL. Még én is emlékszem, arra, amikor gombóc volt a torkomban
és alig mertem megszólalni angolul. Nap mint nap találkozom, tehetséges,
jó képességű emberekkel, akik hasonló problémával
küzdenek. Ahhoz, hogy orvosolni tudjuk a problémát meg kell értened a
probléma gyökerét.
Mi lehet a probléma gyökere?
Helytelenül negatív hozzáállás a
hibákhoz.
A hiba természetes velejárója a tanulásnak. A
hiba nem más mint egy lehetőség. Benne van a fejlődés és a tanulás
csírája, de csak akkor, ha nem okoz túl magas stresszt.
Kevés megérdemelt dicséret.
Ez egy
kulturális probléma: szüleink, tanáraink, főnökeink általában nem
dicsérnek, vagy nem jól dicsérnek. Nem beszélve arról,
hogy önmagunkat sem dicsérjük. Hajlamosak vagyunk csak a hibáinkat észre
venni és elsiklani napi teljesítményeink felett.
Magabiztosság kultúránkban sokszor
illetlenségnek számít.
No komment. Ha Magyarországon
élsz, gondolom vannak élményeid, tapasztalataid ezzel kapcsolatban.
Önértékelés hiánya az
iskolarendszerünkben, munkánkban, társadalmunkban.
Az
iskola rendszeresen értékel, de szinte soha nem buzdít önértékelésre.
Magyarországon az önértékelés gyerekcipőben jár. A legtöbb magyar alul
értékeli önmagát és képességeit. Kutatások igazolják, hogy a magyar
lakosság több, mint háromnegyed része küzd önértékelési zavarral.
Önismeret
hiánya.
Már a kisgyermeknél is megfigyelhető az önismeret igénye
mely arra ösztönzi, hogy ne csak a környezetét, de önmagát is
felfedezze. Önmagunk felfedezése során egyre nagyobb önbizalom birtokába
kerülünk. Ennek hiányában pedig önbizalom hiányban szenvedünk.
Tudatosság hiánya.
A
tudatosság valójában egy sajátos „tudomás” az emberben, független a
gondolati tevékenységtől – elsősorban ismeret és megértés önmagáról,
arról, hogy ki ő, hol van, mit tud, és mit nem tud. Tudatosság = szabadság + biztonság + erő.
Felelősségvállalás
hiánya.
Nem csak az elektronok az emberek is a kisebb
ellenállás felé haladnak. Könnyebb az iskolát, a tanárunkat, a
szüleinket vagy a munkahelyünket hibáztatni.
"Belőlem csak egy van” érzés gyengítése,
elnyomása.
Minden ember egyedi. Egyedi képességekkel,
gondolatokkal, érzelmekkel. Te is az vagy. Biztosan van legalább egy
dolog (nagy valószínűséggel sokkal több is), amiben kiemelkedően jó
vagy.
Ha végig olvasod még egyszer a fenti okokat, akkor szinte
mind a személyiségfejlődés, önismeret, önelfogadás témaköréhez vezet. Ha
ismered önmagad el tudod fogadni, hogy hibázol. Ha elfogadod, hogy hibázhatsz, akkor a hibák kevesebb frusztrációt okoznak az életedben. Ha ismered és elfogadod önmagad, akkor képes vagy
felfedezni a teljesítményeidet és megjutalmazod önmagad. Ha ismered
önmagad, akkor magabiztosabb leszel, képes leszel felelősséget vállalni
saját tanulásodért és tudatosan végigmenni a megtervezett úton.
Az
önbecsülés, magabiztosság megszerzésére nincs varázsige, amely
mindannyiunkkal csodát művelhetne. A csodát mi művelhetjük önmagunkkal,
amikor időt és figyelmet fordítunk arra, hogy megtanuljuk kik vagyunk
valójában, miért reagálunk éppen így vagy úgy, melyek az erősségeink, és
hogyan fokozhatnánk ezeket, melyek a korlátaink, és miképpen győzhetnénk
le azokat.
Feladat
Töltsd le a az első leckéhez tartozó
feladatlapot és töltsd ki 24 órán belül.
A feladat elvégzéséhez szükséged lesz erre az önértékelő táblázatra.
A megtekintéshez Adobe Reader szükséges.
|
Hogyan győzd le az 5 leggyakoribb nyelvtanulási problémát?
Nem vagy magabiztos, ha angolul kell beszélned?
Nem jutnak eszedbe a szavak?
A nyelvtani feladatok jól mennek, de bizonytalan vagy mikor, milyen nyelvtani szerkezetet használj?
Eljutottál egy szintre, de ott megrekedtél?
Passzív a tudásod, sokat értesz, de nem tudsz beszélni?
Kevés időd / pénzed van?
Ha érdekel a megoldás a fenti problémákra, kattints ide.
Ha el akarod érni az áhított nyelvtanulási célt tudnod kell, hogy hol vagy és merre mész!
Ingyenes szintfelmérés és képzési tanácsadás.
|